ТРИГРАД част 2

14 Окт

Ей, доживях да започна и част 2!

Tази събота решихме да се насладим на един прекрасен есенен ден далеч от Пловдив. В Триград част1 злополучното ни пътешествие приключи в Сливен поради пороя придружен от град и гарниран със светкавици и гръмотевици. Още си спомням как колата вибрираше от гръмотевиците, които падаха в близост и реките от пороя, които течаха по улиците. Въпреки неприятностите тогава бяхме категорични, че Триград трябва да се посети в някой хубав ден. И така в събота сутринта тръгнахме за Триград.За разлика от първия път времето беше приятно, тихо, леко облачно на моменти. Пътят ни беше сравнително познат, но склоновете на планините бяха приказни. Толкова красиви и обагрени в меки приятни есенни цветове. Красота, която не може да се опише и която, уви, нито една камера не може да улови в цялата си прелест. Имаше и жълтичко и червеничко, и оранжево, и кафяво, и зелено… А и нюансите на тези цветове бяха толкова много. Красота!  ♥  Сега, когато разгледах снимките, които съм направила се оказа, че нищо от есенната красиво обагрена гора, не се забелязва, уви.

Стъклата, които при предното ни минаване бяха ме впечатлили с количеството си около малкия язовир Антон Иванов, ги нямаше. Присъстваше табелка „доброволна акция“, под егидата на незнам си кой. И си припомних, че в вестник Марица имаше статия за почистването и бяхме уведомени колко тона боклук са събрали в тази акция. Положителното е, че присъстваха вече доста казани за боклук по пътя, така че драгите рибари нямат никакво извинение да хвърлят изпразнените си вече шишета(и не само шишета)  в околността.

Забелязах, че и строителството на стената на язовир „Цанков камък“ е напреднало. Величествена е гледката на този строеж, а на тъмно е като космическа станция – осветена, а наоколо мрак, който подсилва ефекта. Нощем(стената в мрак) също се работи там, макар и по-малко хора в сравнение със светлите часове.

И така без много да бързаме стигнахме до Буйновското ждрело, което води до село Ягодина и Ягодинската пещера.Пътят е тясен, две коли трудно се разминават. На места скалите от двете страни на пътят са толкова близко и ти се струва, че минаваш в тунел. Буйновската река не е много пълноводна, но за да се премине е нужно все пак да има мостче. Оказа се, че това красиво и необичайно мостче е дело на инжинерната мисъл. Начина, по който са сложени тези да ги кажем цилиндри, трудно биха се разместили и съборили моста. Адмирации за мислителя на гениалното творение. Ягодинската пещера бе една от забележителностите, които трябваше да посетим.  Оказа се, че за да влезем ще трябва да изчакаме 30 минути, за да излезе групата, която е влязла преди нас, а и да се съберат повечко хора. Влизането в нея става на кръгъл час, като се започне в 9, почивка между 12-13 часа и последната обиколка е в 16.15 часа. Целогодишната температура в пещерата  е 6º. Разходката в нея продължава 45-50 минути, по третия етаж на пещерата. Могат да се видят сталактити, сталакмити, сталактони, леопардови кожи и дори планински перли. Перлите приличат досущ на мидените, но се образуват от капки на открито и процеса на образуване на перли е доста по-дълъг от морските.Определено пещерата е лека и  приятна за преминаване.

Следващата цел ни беше Дяволското гърло. Пещерата се намира почти до Триград и за да се стигне до там се преодолява и следващото ждрело – Триградското. И то е тясно(пътят е за една кола) и минава край река, която влиза в Дяволската пещера. Красиво е, величествено, макар, че във всеки един момент си нащрек да не би да дойде кола насреща. Пещерата  Дяволското гърло е сравнително млада около 30000 години(дано не бъркам) и с постоянна температура 10º. Носи се легенда, че Орфей е влизал в нея, за да спаси любимата си. Има и рисунка на Орфей на входа на една малка заличка. Тук няма много образования, защото освен, че е млада пещера, тя е доста висока(в най-високата си част е около 40 метра) и капката трудно стига до повърхността, за да се образуват сталактити, сталакмити…. Пещерата е по-трудна за преодоляване заради прехода по отвесни стълби(мен не ме затрудниха изобщо, но съпътстващите ме дъщеря и съпруг се поумориха), с дължина около 60 метра. По средата на този преход има направена тераска, от която да се погледне към подземния водопад. Много е красиво и величествено да гледаш как водата пада от доста голяма  височина и с бумтене влиза някъде в недрата на пещерата.

Около двете пещери на сергии се продава мед, сладко от горски плодове, различни камъчета, билки, като мурсалски чай например. И двете пещери са от 100 национални туристически обекта и с посещението им си осигурявате два печата.

Триград е малко градче, почти няма какво да се види там. Има доста частни хотелчета, в които да се преспи и хапне. Ние си направихме късен обяд в хижата „Триградски скали„. Ресторанта е като от тоталитарно време и има кратко меню. Знаехме, че готвят вкусно и затова се ориентирахме към него. Ядохме пастърва и дробчета по селски, които бяха превъзходни, а салатите бяха така свежи като, че ли доматите и краставиците са откъснати току що.

На връщане се отбихме в Девин. Разгледахме го(не, че има какво да се види) и влязохме в хотела на Доган – „Орфей“ на кафе. Хотелът не е лош. Голям е, има спа-процедури, басейни, зали, ресторанти…

И така по тъмно си тръгнахме доволни и спокойни от приятния ден. Съжалявам, че нямахме време да преспим и да се пуснем по някоя от туристическите пътеки. Но нека да оставим и нещо за следващия път когато отново посетим Триград.

Още снимки – тук

Един коментар to “ТРИГРАД част 2”

1. vilford октомври 16, 2008 at 21:38 #

Mмммм, много е красиво! Но мен в НИКАКЪВ СЛУЧАЙ не бива да ме оставят да припаря до сергиите около пещерите, че ще си купя сума ти неща. Особено хвърлих око на сладкото от горски плодове. Ммммм! (потривам размечтано коремче)