БЪЛГАРСКИЯТ СИМВОЛ

2 Юли

В глобален смисъл Мадарският конник е емблемата ни за света. Така решихме ние, българите. В интернет допитване  целокупния български народ(около 1 000 000 гласували) реши, че той ще ни представя пред света.

Аз нямам само един фаворит за символ. не мога да преценя кой, кое, какво от всичко българско е най-удачно да се нарече единствен символ на България. Няколко са символите, които свързвам с България: писмеността, Шипка, Царевец, Рилския манастир, Рилските езера, киселото мляко, розовото масло, Стария Пловдив, та дори и шопската салата. Символът е нещото, което ни прави различни, уникални пред света. Всяко едно от изброените може да ни представя достойно. Рилският манастир е уникален, прекрасен, но манастири има навсякъде по света. Крепостта на Царевец е интересно, но крепости има също доста(дори и  България има и други). Розово масло има не само тук( винаги ще го свързваме с Бай Ганьо и май не е най-добрата емблема). Киселото мляко е на почит повече в Япония, отколкото у нас. Сигурно и по-качествено мляко хапват там в сравнение с родината му. Стария Пловдив ми харесва защото съм пловдивчанка, но не може да е символ за най-българското. Останаха буквите ни. Те са неповторими и ни отличават, но ще са върху българското евро и така ще са пак известни. Стигнах до извода, че този път сме избрали май правилната карта.

Какъв е произходът на Мадарският конник? Много теории има. Коя е истинска не се знае. Отдавна е по нашите земи, може би около  160-165 г е изсечен. Дълъг период за паметник. Издялан е на 25 метра височина в скалите, широк 3.15 и висок 2.90 метра. Изобразява владетел, с кучето си на кон и забил копието си в лъв. Има и текстове около фигурите, но те са повредени и не могат точно да се разчетат. Атмосферните влияния върху паметника са оказали голямо влияние. Той е пострадал значително. Лишеи го покриват и разяждат скалите. Съхраняването на Мадарският конник ще е професионално предизвикателство за учените и то не само в България. Дано успеят да го съхранят за идните поколения.

¤¤¤

Задача за мен самата: да посетя в близките години българският символ. И вие, също!

10 Коментари to “БЪЛГАРСКИЯТ СИМВОЛ”

  1. vilford юли 2, 2008 at 09:44 #

    Мила Вили, накара ме да се срамувам, че вместо аз – шуменката да напиша нещо за Мадарският конник, си се сетила ти. Била съм много пъти там. Когато е в близост до нещо оцеляло векове, човек някак притихва. Заслужава си да се качите на скалите над конника – гледката е много красива. А ако успеете да отидете там през ранната пролет, имате шанса да видите поляни с накацали ята щъркели по тях. Като картина са. Благодаря ти, Вили, че се сети за такава хубава тема!
    P.S. Защо лъва е навлязал толкова сериозно като символ при българите, нали по нашите ширини няма лъвове?

  2. Диана юли 2, 2008 at 15:09 #

    Заради силата. Лъвът е символ на силата. Силата на малкия ни голям народ, силата, с която сме оцелявали и оцеляваме.

  3. vilford юли 2, 2008 at 16:24 #

    Аналогията със силата е ясна, но обикновено за национални символи се избират неща, типични за страната. Загледай се в чуждите гербове и символи на националности.

  4. Диана юли 2, 2008 at 22:45 #

    От чуждите сега се сещам само за магарешкия бодил, който е символ на Шотландия. (Защото докато ги нападали, враговете им се уболи и развалили изненадата, та така шотландците се спасили.)Те си почитат магарешкия бодил заради тази случка. А за нас най-милото, родното, важното, характерното, какво е?
    Това, че сме имали силата многократно да оцеляваме, да се обединяваме, да се опълчваме, да побеждаваме, е едно от най-значимите ни качества. Нищо, че лъвът не е разпространен из нашите земи. В случая е наистина символ.

  5. вили юли 2, 2008 at 23:59 #

    @ Шувил, няма място за срам. Аз те изпреварих. Като четох 2 дена само за символи във вестниците, какво ми оставаше.Не съм се замисляла защо лъвът присъства на толкова много места като символ, но съм сигурна, че символизира силата(смятам като Диана) на нашите войни.
    @ Дид, аз пък се сещам за лист клен, който е символ на Канада или за шотландските гайди, полички и ако се замисля може и още нещо да се сетя. Но дали са тяхни нац. символи?

  6. astilar юли 3, 2008 at 00:48 #

    И аз гласувах за Мадарският конник.

  7. Алекс К. юли 4, 2008 at 06:39 #

    Вижте аз за какво гласувах. http://nocommunication.bloghub.org/archives/95

  8. вили юли 4, 2008 at 20:01 #

    Бях забравила за Рилските езера. Благодаря за напомнянето!! Включвам ги в уникалните български дадености. 🙂

  9. keklanka юли 6, 2008 at 12:07 #

    Мадарският Конник е като мания за мен.. въпреки че символи според мен трябваше да са Кирил и Методий, ама такава опция няма.. хихих. Имало Шуменки значилл мене едно време Мадара ме вдъхнови за много неща да напиша и сега също съм готова. Влюбена съм в това място и наистина всичко около конникът е някак свързано. Скалите над него, там има крепост, долу мястото, което се нарича Голямата пещера.. Аз не съм от Шумен, но съм живяла 6 години там, а и сега ходя често. Но в Мадара съм влюбена направо, дори съм се засичала с някои от местните и те твърдяха,че ме познават и съм от селото 🙂 Но много се изненадах, когато за пръв път стъпих на Мадара и там една екскурзоводка каза,че ме познавала, а аз съм от Централна България и за пръв път стъпвах на Мадара… от тогава който ми дойдеше на гости все там го водех, просто не можех да си представя,че някой ще дойде в Шумен и няма да посети това място. Свързано е с толкова, толкова много спомени..И сама съм ходила там, стояла съм с часове на скалите без да усетя как минава времето. В общежитието на стаята ми се мъдреше това стихотворение, преписано от едно дърво на Мадара, където беше сложено върху табела. Сега стои близо до бюрото ми 🙂
    Изповед на гората

    Ти, който утоляваш жаждата си с тази бистра вода. Запомни: тя е моя.
    Ти, който дишаш този ароматен въздух. Запомни: той е мой.
    Ти, който се радваш на тази красота. Запомни: тя е моя.
    Ти, който се наслаждаваш на песните на крилатите певци. Запомни: те са мои.

    Аз съм първичния извор на живота. Неговата сила. Неговата младост.

    Без мене земята ще стане пустиня.
    Без мене ще пресъхнат бистрите ручеи.
    Без мене ще отлетят веселите птички.
    Без мене ще се отрови въздуха.
    Без мене ще изгасне красотата.

    ЗАТОВА ПАЗИ МЕ! ОБИЧАЙ МЕ!

  10. Petja юли 18, 2009 at 08:03 #

    Уже не первый день вас читаю. Больше всего нравится стиль изложения. Даже чем-то на Гришковца похоже. Прямо на раз все прочитываю.

Вашият коментар

