НАРОДНАТА МУЗИКА

8 Юни

Тази вечер съм в особено настроение. Слушам български народни песни и се замислих по този повод. Когато бях дете имаше 2 радиостанции Хоризонт и Радио Ботев. Искахме, не искахме поне за няколко часа на ден слушахме народни песни, опери, оперети, дори и музика на народите. В днешно време има сигурно 50 станции и признавам от години не съм слушала народна музика по радиото. Не слушам Хоризонт, а Сити, Катра FM, радио 1, NRJ, Fresh, Атлантик и други. Щом аз не съм слушала българска народна музика, дали подрастващите са чували за нея? Спомням си, че ми харесваха пиринските песни. http://i47.vbox7.com/player/ext.swf?vid=f9c8e474

Не минаваше тържество, концерт, празник без народни песни и танци. А сега? На 24май училището, в което учи дъщеря ми, дори не се отбеляза този празник. Най-хубавият български празник. Можеха поне една радиоуредба да изкарат и само с двама учители да отчетат светлият ден. От къде децата ни ще заобичат народните песни? Ако в семейната среда не се слуша тази музика, остава само часът по музика. И случайните срещи с нея. Дъщеря ми рядко е слушала народна музика, но знае песните на Justin Timberlake,Avril Lavigne, Chris Brown, Pink… почти наизуст.  А може би излишно се притеснявам. Може би децата ни се запознават в училище обстойно с българската народна музика( а само училището на дъщеря ми не е сред отличниците по музика). Дано!

14 Отговора to “НАРОДНАТА МУЗИКА”

  1. Svetlina юни 8, 2008 at 02:34 #

    Мога да кажа само, че в учебниците по музика, нотите се учат по народни песни, но друг въпрос е колко от нас завършват 12 клас, способни да изпеят дори гамата. В програмата народните произведения са застъпени, но май учителите ги настъпват в стремежа си да направят материала по-достъпен за учениците. Както се тюхках тия дни, лесното сме свикнали да търсим. И плиткото. Вместо да оставим музиката да ни излекува, правим се, че рана няма. Лошо. Имаше една песен, дето й помня мелодията и малко от текста, но не и заглавието (нещо за софийското поле)🙂

    ….
    шопски момчетия мамо, шопски момчетия,
    с бели беневреци мамо, бели беневреци…

    Та идеята е, че има доста песни, които да са забавни дори и в първи клас, а пък да ни дадат поука. Събират ги и на pesni.wordpress.com

  2. вили юни 8, 2008 at 02:39 #

    А аз не можах да се сетя дори за една песен, която ми е харесала от пиринските. Спомням си, че имаше песен за Никола, но ми е бяло петно. И нищо не намерих в you tube и Vbox7. Защо не спиш, Светлина? Май усилено учиш физика? Точно в тези часове обичах да уча(до към 5,6) като студентка.

  3. Жени юни 8, 2008 at 12:31 #

    И аз не мога да открия нищо пиринско, но ще продължа търсенето.
    Аз лично по музика съм учила отделните фолклорни области в българия и всичко характерно за тях. Но това може би се дължеше на учителката, която беше преподавала в Широка лъка и народната музика всъщност й беше на сърце.
    Нищо че си е по програма, много учителки по музика не знаят как и какво да говорят за народната музика, за съжаление…

  4. вили юни 8, 2008 at 17:33 #

    Сигурно си права.Аз нямам спомен вече какво съм учила по пеене(така се казваше часът по музика по наше време).Спомням си, че учихме биографии на композитури и много пеехме в час.
    Сетих се началото на песента за Никола:
    Имала е майка едно ми чедо
    едно ми чедо Никола
    с очи звездици
    с лице трендафил
    левент момък на мама

  5. Жени юни 8, 2008 at 20:23 #

    Ето една от любимите ми песни. В изпълнение на Слави е, ама друга не намерих
    http://www.vbox7.com/play:7fc74739

  6. Диана юни 9, 2008 at 11:41 #

    Имала майка едно ми чедо
    едно ми чедо, Никола.
    С очи звездици, лице трендафил;
    левентно чедо, Никола.
    Ееее, Никола,
    ееее, български юнак.

    Дотегнало му от чорбаджии
    и черно робство бащино,
    литнал Никола бой да се бие,
    с върли народни душмани.

    Ееее, Никола,
    ееее, пирински орел.

    Дом му станали Пирин и Рила,
    техните нощи – закрила.
    Знаме цървено в ръце развело
    и млади момци повело.

    Ееее, Никола,
    ееее, български юнак;
    ееее, Никола,
    ееее, пирински орел.

    http://www.vbox7.com/play:9f68f273

  7. deni4ero юни 9, 2008 at 15:38 #

    🙂 на македонските викате пирински, нали? Ето още някои като заглавия само – „Назад, назад, моме Калино“. „Ако умрам ил’ загина“, „Море сокол пие“, опитвам се и други да се сетя, но това е на прима виста. Моят мъж е от Благоевград и като се почна в началото само македонско … отивам при дж-я и му викам: „Ай, стига,де🙂 дай нещо по-така. Та, хубаво, хорА, хорА, ама само хорА може ли :)“ И стана тя каквато стана – превърна се в народно-рокаджийска сватба🙂

  8. Диана юни 9, 2008 at 16:00 #

    Тези трите, които си изредила, Деничеро, на мен са ми любими. Интересно, а нямам нищо македонско в произхода си май! По същия начин не знам защо харесвам еврейски имена. Даже си кръстих едното дете Давид. А другото, ако беше се родило момиченце, щеше да се казва Ребека.

  9. deni4ero юни 9, 2008 at 16:38 #

    :)Ами това са много хубави имена. Аз също харесвам еврейските имена и еврейския народ като цяло. И също нямам македонско в кръвта си, но просто са песни чувствени и истински, затова така ни настръхват, като ги слушаме и пеем.

  10. вили юни 9, 2008 at 21:01 #

    @Диана: Благодаря!Аз не съм си спомняла за тази песен поне от 15 год и се учидих, че се сетих поне мъничко.Тази ми е била най-любимата като дете.
    @Деничеро: Македонците били много люти и войствени. Внимавай! Да скриеш ножовете по време на европейското.

  11. deni4ero юни 9, 2008 at 22:09 #

    🙂 аз пък да взема да си избера най-кроткия кротошан от цялата войствена страна🙂 сериозно

  12. вили юни 9, 2008 at 22:31 #

    Заслужаваш си го!

  13. Павка юни 12, 2008 at 15:47 #

    Родена съм в Тракия,тук съм израстнала, тук живея, но баща ми беше македонец и тази музика е в кръвта ми от най-ранна възраст.Трябва да запазим народната музика ЗА децата си или ЗАРАДИ тях! За да ни има…

  14. вили юни 13, 2008 at 00:51 #

    и след нас дори!

Вашият коментар

